Emma Brown en Lieselotte van Tol betoveren met meeslepend optreden in Voorhout

VOORHOUT – Op 13 juni 2023 vond er een betoverend concert plaats in de sfeervolle Kleine Kerk in Voorhout. Mezzo-sopraan Emma Brown en pianiste Lieselotte van Tol namen het publiek mee op een muzikale reis met een programma dat een combinatie bood van klassieke werken van gerenommeerde componisten. Het was een avond vol emotionele diepgang, virtuositeit en artistieke expressie.

Het concert opende met “Soirée en Mer” van Camille Saint-Saëns, waarin Emma Brown haar vocale talenten liet zien. Haar stem vulde de ruimte met kracht en elegantie, terwijl Lieselotte van Tol de subtiele klanken van de piano beheerste. Vervolgens bracht het duo ons naar de serene waterkant met Gabriel Fauré‘s “Au bord de l’eau” en “Après un rêve”, waarbij Emma Brown haar vocale vaardigheden combineerde met een gevoelige interpretatie.

De reis ging verder met een selectie van liederen van Johannes Brahms. Het hoogtepunt was het optreden van Lieselotte van Tol in het piano-intermezzo Op. 118 No. 2, waarbij haar vingers moeiteloos over de toetsen gleden en het publiek betoverd achterlieten.

Maurice Ravel‘s “Trois Beaux Oiseaux du Paradis” bracht een exotische sfeer in de zaal, met Emma Brown die de kleuren en emoties van de tekst prachtig vertolkte. Het daaropvolgende “Roses of Picardy” van Haydn Wood bracht een vleugje nostalgie en ontroering.

Na een korte pauze namen Emma Brown en Lieselotte van Tol ons mee naar een ander muzikaal universum met liederen van Reynaldo Hahn. In “A Chloris”, “L’Enamourée” en “L’Heure Exquise” liet Emma Brown haar veelzijdigheid zien en toonde ze haar vermogen om de diepere betekenissen van de teksten over te brengen.

Het duo bracht ons vervolgens naar het moderne repertoire met Francis Poulenc‘s “Priez pour Pays”. Emma Brown wist met haar krachtige stem en expressieve voordracht de boodschap van het lied op indringende wijze over te brengen.

Het hoogtepunt van de avond was ongetwijfeld het optreden van Emma Brown in de liederen van Richard Strauss. Met “Allerseelen” en “Morgen” raakte ze de gevoelige snaren van het publiek en wist ze diep in de ziel te raken.

Het concert eindigde met Benjamin Britten‘s “The Sally Gardens” en Ralph Vaughan Williams‘ “Silent Noon”. Emma Brown en Lieselotte van Tol werkten perfect samen om de emoties en beelden van de teksten tot leven te brengen, waardoor het publiek betoverd achterbleef.

Het concert van Emma Brown, mezzo-sopraan, en Lieselotte van Tol, pianiste, was een ware triomf. De uitvoeringen waren van een uitzonderlijk hoog niveau, waarbij zowel technische virtuositeit als emotionele diepgang werden tentoongesteld. Emma Brown’s mezzo-sopraanstem was een waar genot om naar te luisteren, met een perfecte beheersing van zowel de krachtige passages als de delicate nuances van de liederen. Haar expressieve voordracht en vermogen om de emoties van de teksten over te brengen, raakten rechtstreeks het hart van het publiek.

Lieselotte van Tol toonde haar uitmuntendheid als pianiste door haar vingervlugheid en subtiele interpretaties. Haar begeleiding was altijd in harmonie met Emma Brown, waarbij ze de sfeer van de liederen prachtig wist te versterken.

Het programma bood een mooie variatie aan werken, zowel bekend als minder bekend, en zorgde voor een boeiende en meeslepende luisterervaring. De keuze van de liederen was uitstekend, waarbij elk stuk een uniek verhaal en een eigen sfeer bracht. Het publiek werd meegenomen op een reis van emoties, variërend van vreugde en tederheid tot melancholie en introspectie.

Het concert van Emma Brown en Lieselotte van Tol werd versterkt door de intieme setting van de Kleine Kerk in Voorhout. De akoestiek van de zaal voegde een extra dimensie toe aan de muziek, waardoor de klanken helder en levendig werden weergegeven.

Het samenspel tussen Emma Brown en Lieselotte van Tol was indrukwekkend. Ze waren duidelijk op elkaar ingespeeld en vormden een harmonieus duo dat elkaar perfect aanvoelde. Hun samenwerking zorgde voor een symbiose van stem en piano, waardoor de muziek tot leven kwam.

Het publiek was zeer enthousiast en liet hun waardering blijken met langdurig applaus en een staande ovatie aan het einde van het concert. Emma Brown en Lieselotte van Tol kwamen terug voor een welverdiende toegift, waarbij ze het publiek nogmaals betoverden met hun muzikale talenten.

Al met al was het concert van Emma Brown, mezzo-sopraan, en Lieselotte van Tol, pianiste, een onvergetelijke avond vol muzikale pracht en emotie. Hun uitvoeringen waren van een buitengewoon hoog niveau en wisten het publiek diep te raken. Dit concert was een waar bewijs van hun artistieke vaardigheden en liet zien dat ze beide uitblinken in hun vakgebied. Het publiek verliet de Kleine Kerk met een gevoel van voldoening en verwondering, en met de wens om meer te horen van dit getalenteerde duo in de toekomst.